Tuesday, November 30, 2010

SUBURKAN HATI DENGAN IMAN


Penulisan saya kali ini menyentuh perihal hati. Hati, setiap daripada kita pasti memiliki hati, dan hati yang ingin saya bicarakan pada ketika ini adalah hati yang sihat dengan baja IMAN. Benarkah hati mampu sihat dengan baja IMAN? bagaimana nak membajai hati dengan IMAN?

Nah, mari kita sama-sama melihat apakah yang dimaksudkan dengan hati yang sihat. Ketauhilah, hati merupakan tempat membina dan menyuburkan IMAN dan TAQWA. Justeru itu, marilah kita bersama menjaga hati. Jangan sesekali membiarkan hati kita dihinggapi penyakit hati yang membuatnya sakit lalu mati sedangkan jasad ini masih bernyawa.

Benarlah Sabda Rasulullah SAW : 
"Di dalam diri seseorang ada seketul daging. Apabila ia baik maka baiklah diri itu keseluruhannya. Itulah dia Qalbu (hati)".

Mari kita tatapi dan menghayati pesanan Ibrahim bin  Adham seorang ulamak yang menyatakan sebab-sebab hati menjadi mati setra doa tidak diterima Allah SWT :

  • Kita mengerti hak Allah, tetapi kita enggan memenuhi apa yang menjadi hakNYA.
  • Kita membaca Al-Qur'an tetapi kita enggan melaksanakan tuntutan serta melanggar segala batasan yang dihadkan.
  • Kita khuatir akan nasib selepas kematian, tetapi kita tidak berusaha mencari bekalan persiapan menghadapinya.
  • Kita mengatakan bahawa kita mencintai Rasulullah, tetapi tidak suka mengamalkan sunnah baginda.
  • Kita telah memahami bahawa syaitan  itu sebenarnya musuh manusia dan mesti ditentang habis-habisan tetapi kita turuti lagi bisikan serta hasutannya.
  • Dengan kealpaan maupun kesedaran anda masih senang melakukan keingkaran dan maksiat.
  • Kita katakan kita takut dengan seksa neraka, tanpa disedari kita menjerumuskan diri ke jalan yang mendorong ke arah seksaan neraka.
  • Kita katakan kita telah beribadah dengan sebaik-baiknya untuk mendapatkan keredhaan Allah serta balasan syurga, namun bangun sahaja daripada tidur kita terus mendedahkan keaiban orang lain. Dengan demikian Allah mencampakkan segala kebaikan kita. Maka segeralah kita membuat semakan agar tidak terlepas dari rahmat Allah SWT.
Astaghfirullah hal azim.... (3x)

Sekiranya di antara pesanan di atas pernah kita lakukan, segeralah kita bertaubat. Semoga kita sama-sama menjadi hamba yang subur hatinya dengan IMAN. Amin...

No comments:

Post a Comment