Wednesday, November 24, 2010

UNTUK APAKAH ENGKAU DIDATANGKAN?


Alhamdulillah... saya masih diberi kekuatan untuk menulis hari ini. Sekali lagi saya akan mengajukan satu lagi soalan kepada kita semua. Mungkin anda semua masih ingat soalan sebelum ini bukan. Ya.. Daripada Mana Engkau Datang? itulah soalan penulisan sebelum ini. Alhamdulillah.. kita semua dah tahu asal usul kita yakni daripada Allah lah kita datang.

Rentetan terjawabnya persoalan itu, timbul pula persoalan yang lain. Mari kita renungkan bersama persoalan ini, untuk apakah engkau didatangkan? aduh.. kenapa agaknya kita harus menjawab persoalan ini? senang saja jawapan saya, selepas kita tahu asal usul kita mestilah kita harus mengetahui apa pula peranan kita?

Untuk apakah engkau didatangkan? dalam erti kata lain, apakah peranan kita sebagai hamba Allah di muka bumi ini? adakah kejadian kita sebagai kebetulan semata-mata? adakah penciptaan kita hanya sekadar suka-suka? semuanya itu tidak sama sekali.

Saudaraku, Allah itu Maha Besar justeru itu setiap apa yang diciptakanNYA mestilah mempunyai hikmah yang terbesar. Misalnya penciptaan kita sebagai makhluk. Mari kita lihat firman Allah ini :

A030

Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?". Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya".
(Al-Baqarah:30)

Subhanallah.. begitu mulianya kita diciptakan oleh Allah sebagai Khalifah di atas muka bumi. Namun, persoalan itu sebenarnya masih tidak terjawab. Lalu, apakah jawapan pada persoalan kita hari ini? mari sekali lagi kita gali ayat-ayat Allah dalam Al-Quran untuk mengetahui peranan kita sebenarnya di atas muka bumi ini.


A056

Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu. 
(Adz-Dzaariyaat: 56)

Maka jelas lah sudah penciptaan setiap di antara kita. Peranan kita begitu mudah bukan? hanya menyembah dan beribadat kepada pencipta yakni Allah. Mungkin ada antara kita akan berkerut dahi, dengan menyoal. Takkanlah hidup kita harus dihabiskan dengan beribadat, solat, puasa, zakat, dan haji sahaja? macam mana dengan kerja? mana mana dengan belajar? 

Saudaraku, persoalan itu kerana anda berfikiran sempit perihal agama Islam. Islam adalah agama yang syumul (menyeluruh). Adakah beribadah itu hanya pada solat, puasa, zakat dan haji sahaja? sebenarnya itu adalah ibadah khusus dan wajib kita laksanakan. Namun, pengertian ayat tadi sebenarnya beribadat yang dimaksudkan adalah merangkumi seluruh aspek kehidupan kita semua.

Macam mana tu? mari saya jelaskan pada anda semua. Sebenarnya konteks ibadah di dalam Islam adalah luas dan merangkumi seluruh aspek kehidupan kita. Pertama kita kena jelas apa pengertian ibadah? ibadah adalah semua perkara (syarak) yang dilakukan kerana Allah dikira sebagai ibadah.

Masya'Allah.. Cantiknya agama Islam. Kalau macam tu, makan kita ibadah, minum kita ibadah, tidur kita ibadah, kerja kita ibadah, belajar kita ibadah, bahkan saat anda membaca artikel ini pun dikira ibadah. Hebatkan.. setiap ibadah yang kita lakukan pasti diiringi dengan pahala, justeru itu beruntunglah kita sebagai makhluk ciptaan Allah.

Nah.. tidak kah kita rasa begitu mulianya kita sebagai hamba Allah yang beragama Islam? pasti anda semua akan menitiskan air mata bila melihat begitu mulia diri kita, sedangkan kita meletakkan diri kita dilembah kehinaan.. saudara seakidah denganku.. marilah kita kembali menjadi hamba. Hamba hanya sanya kepada Allah.. Laksanakan lah peranan kita sebaiknya, agar kita menjadi hamba yang benar-benar besyukur dengan kehidupan yang kita miliki.

Harus berapa banyak lagi dosa-dosa yang menghalang kita untuk menjadi hamba yang mulia? harus berapa lama lagi kita melalui kehidupan yang hina, padahal kita makhluk yang mulia? semua jawapan itu ada dalam hati saya, anda, dan kita semua. 

Jawapan saya, saya ingin segera menjadi hamba kepada Allah, kerana mungkin esok saya tidak punya waktu lagi. Anda mau kan bersama dengan saya? Mari jangan tunggu lagi...

No comments:

Post a Comment